{"pageProps":{"blogs":[{"id":36,"overskrift":"norpcodes - bibliotek for håndtering av norske postnummer","ingress":"Skrevet i JavaScript","user":null,"innhold":"# norpcodes\nOfte, hvis jeg skriver applikasjoner som krever arbeid med postnummer, må jeg komme opp med en eller annen lur måte å sjekke, hente og validere postnummer. \n\nTenk deg for eksempel et spørreskjema. Det er veldig enkelt for brukeren av skjemaet å kun skrive inn postnummeret sitt, for så å automatisk sjekke at postnummeret er gyldig, samt fylle inn \"poststed\" automatisk. \n\nI stedet for å finne opp kruttet hver gang, skrev jeg et superenkelt bibliotek i JavaScript for å håndtere dette.\n\nBiblioteket kan brukes både på server (NodeJS) og i nettleseren.\n\n### Installasjon:
\n```npm install norpcodes```\n\n##### I klientbasert kode:
\n```import norpcodes from 'norpcodes';```\n\n##### I serverbasert kode:
\n```const norpcodes = require('norpcodes');```\n\n### Bruk:\nNummer '0001' erstattes med det aktuelle postnummeret.\nDu kan både bruke stringbasert og integerbasert nummer.\n
\n\n\n\n##### For å verifisere at postnummeret er gyldig:
\n```norpcodes.validPostalCode(0001)```\n
\n\n##### For å finne hvilken by postnummeret hører til:
\n```norpcodes.getPostalCodeName(0001)```\n
\n\n##### For å finne hvilken kommune postnummeret hører til:
\n```norpcodes.getPostalCodeCountyName(0001)```\n
\n\n##### For å finne kommunekoden:
\n```norpcodes.getPostalCodeCountyNumber(0001)```\n
\n\n##### For å finne kommunekategori:
\n```norpcodes.getPostalCodeCountyCategory(0001)```\n
\n\n##### For å finne alle postnummer tilhørende et sted:
\n```norpcodes.getPostalCode('SEM')```\n\nBiblioteket inkluderer ei JSON-fil med alle postnummer i Norge.\n

","created_by":{"id":1,"firstname":"Stephan","lastname":"Valois","username":null},"updated_by":{"id":1,"firstname":"Stephan","lastname":"Valois","username":null},"created_at":"2020-10-27T13:17:50.601Z","updated_at":"2020-10-27T13:22:11.189Z","coverfoto":{"id":48,"name":"anne-nygard-usTo-Ajfuhg-unsplash.png","alternativeText":"","caption":"","width":700,"height":418,"formats":{"small":{"ext":".png","url":"https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/small_anne_nygard_us_To_Ajfuhg_unsplash_c66ce4e473/small_anne-nygard-usTo-Ajfuhg-unsplash.png_small_anne_nygard_us_To_Ajfuhg_unsplash_c66ce4e473.png","hash":"small_anne_nygard_us_To_Ajfuhg_unsplash_c66ce4e473","mime":"image/png","name":"small_anne-nygard-usTo-Ajfuhg-unsplash.png","path":null,"size":265.56,"width":500,"height":299},"thumbnail":{"ext":".png","url":"https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/thumbnail_anne_nygard_us_To_Ajfuhg_unsplash_c66ce4e473/thumbnail_anne-nygard-usTo-Ajfuhg-unsplash.png_thumbnail_anne_nygard_us_To_Ajfuhg_unsplash_c66ce4e473.png","hash":"thumbnail_anne_nygard_us_To_Ajfuhg_unsplash_c66ce4e473","mime":"image/png","name":"thumbnail_anne-nygard-usTo-Ajfuhg-unsplash.png","path":null,"size":73.26,"width":245,"height":146}},"hash":"anne_nygard_us_To_Ajfuhg_unsplash_c66ce4e473","ext":".png","mime":"image/png","size":187.04,"url":"https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/anne_nygard_us_To_Ajfuhg_unsplash_c66ce4e473/anne-nygard-usTo-Ajfuhg-unsplash.png_anne_nygard_us_To_Ajfuhg_unsplash_c66ce4e473.png","previewUrl":null,"provider":"google-cloud-storage","provider_metadata":null,"created_by":1,"updated_by":1,"created_at":"2020-10-27T12:46:52.413Z","updated_at":"2020-10-27T12:46:52.468Z"}},{"id":3,"overskrift":"Topp 10 tips til en bedre nettside i 2020","ingress":"Finn ut hvilke grep du kan gjøre for at nettsiden din skal bli enda bedre","user":null,"innhold":"## #1 Ha en klar Call To Action (CTA)\nDu har fått en ny besøkende til nettsiden din. Flott! Nå er spørsmålet, hva ønsker du ut av besøket? Her kan det være lurt å velge en hoved CTA. Er det en spesiell tjeneste eller produkt du leverer? Ha det i klartekst hvordan de kan få mer informasjon. Stor skrift, sentrert i hovedbildet, med en knapp de besøkende kan trykke på for å komme til riktig side.\n\n
\n\n## #2 Gjør det enkelt\nNår besøkende kommer på nettsiden din, er det ofte for å finne informasjon om dine tjenester eller produkter. Du bør gjøre det så enkelt som overhodet mulig for de å finne tak i informasjonen de er på utkikk etter. \n\nEksempelvis: Når du lager menyen din, bruk ord om \"Forside, tjenester, om oss, kontakt oss\" osv. Har du en blogg, skriver du blogg i menyen. Hvis du skriver noe som \"Mine daglige tanker om livet, slik jeg ser det\" Er det slettes ikke sikkert at de besøkende forstår hva lenken er til. Sørg for at dine besøkende forstår hvordan de finner informasjonen. Finner de den ikke, vil de forlate siden og forsøke lykken et annet sted.\n\n
\n\n## #3 Hold deg til samme stil\nMed stil menes utseende. En nettside består av flere sider. Sørg for at sidene tilhører til hverandre designmessig. Farger, skrifttyper, skriftstørrelser og lignende. Har du mye forskjellig på tvers av sidene dine, kan de besøkende oppfatte det som useriøst eller usikkert.\n\n
\n\n## #4 Enkel å navigere i\nMeny på toppen. Meny i bunnen. Hvis meningen med nettsiden din er å selge tjenester eller produkter, er det svært viktig at nettsiden er enkel å navigere i. \n\nEksempelvis er det noen som ønsker menyikonet med tre streker (hamburgermenyen). Dette er en meny som er forbeholdt enheter med små skjermer. Ikke bruk dette på en nettside tilpasset vanlige dataskjermer. Det medfører at dine besøkende må bruke et ekstra klikk kun for å se innholdet av menyen. Gjør det så enkelt som mulig for de besøkende. \n\n
\n\n## #5 Bruk søkeord\nDet er viktig at både dine besøkende og Google skjønner hva sidene dine er til. Det vil gjøre det lettere for Google å anbefale nettsiden din, til en som googler etter informasjon.\n\nEksempelvis: har du en side på nettsiden som handler om \"om oss\", ikke skriv \"Om oss\" i overskriften (h1). Det er ingen på jakt etter tjenestene dine som kommer til å google \"om oss\" for å finne deg. \n\nJobber du for eksempel som bryllupsfotograf, kan du heller skrive \"Om Oslos #1 bryllupsfotograf\". \n\n
\n\n## #6 Lett å finne kontaktinfo\nDen desidert viktigste plassen å ha lenken til kontaktsiden din er i menyen, høyre øvre hjørne. Her er det ingen unntak. Det er viktig at den er helt til høyre i menyen, da dette er området de besøkende er vant til å finne den. \n\nHvis en besøkende ikke finner ut hvordan de kontakter deg, kan du være sikker på at de prøver lykken sin en annen plass. \n\n
\n\n## #7 Så få klikk som mulig\nSørg for at de besøkende finner frem på nettsiden din på en enklest mulig måte, og med så få klikk som mulig. Hvis man må trykke igjennom 14 menyer og 6 sider for å komme frem til tjenestene eller kontaktinformasjonen din, er sjansen stor for at de besøkende går til en konkurrent i stedet. \n\n
\n\n## #8 Nettsiden er ikke laget til deg selv\nHusk at nettsiden er laget til dine potensielle kunder, og ikke til deg. De ønsker å finne informasjon om produktene og tjenestene dine, og nettsiden bør være lagt frem på en flott og smakfull måte. \n\nSå hvis du synes sebrastripet rosa med gule polkadotter er det fineste i verden - gjør oss alle den tjenesten, og hold det unna nettsiden din. \n\n
\n\n## #9 Sørg for at nettsiden er kjapp\nNoe av det mest irriterende som finnes, er å vente på at en nettside skal lastes inn. Når man er på utkikk etter informasjon, ønsker man svar kjapt. Hvis nettsiden din tar lang tid å laste inn, er sjansen stor for at de besøkende søker informasjon et annet sted.\n\nGrunner til trege nettsider kan være så mangt. Det kan være alt fra store bilder, treg backendserver, dårlig programmering, store JavaScript-filter. Uansett hva som er grunnen, er det viktig å nøste opp i dette, og få den til å laste inn så raskt som mulig.\n\n
\n\n## #10 Mobiltilpasset\nDet er ufattelig mange mobile enheter der ute, og folk søker ofte informasjon når de er på farten. Det betyr at nettsiden din må være tilpasset disse knøttsmå skjermene. Hvis du forsøker å åpne opp en nettside som ikke er mobiltilpasset på mobilen din, vil alt være bittesmått, og du må zoome inn for å få med deg informasjonen. Dette gir en elendig brukeropplevelse da det oppleves slitsomt for de besøkende. Sørg for at nettsiden din virker på både dataskjerm og mobilskjerm.","created_by":{"id":1,"firstname":"Stephan","lastname":"Valois","username":null},"updated_by":{"id":1,"firstname":"Stephan","lastname":"Valois","username":null},"created_at":"2020-10-05T11:59:29.822Z","updated_at":"2020-10-05T12:11:27.572Z","coverfoto":{"id":15,"name":"top-10-webdesign.png","alternativeText":"bilde for topp 10 webdesign","caption":"","width":800,"height":450,"formats":{"small":{"ext":".png","url":"https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/small_top_10_webdesign_eda46f3d0a/small_top-10-webdesign.png_small_top_10_webdesign_eda46f3d0a.png","hash":"small_top_10_webdesign_eda46f3d0a","mime":"image/png","name":"small_top-10-webdesign.png","path":null,"size":277.71,"width":500,"height":281},"medium":{"ext":".png","url":"https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/medium_top_10_webdesign_eda46f3d0a/medium_top-10-webdesign.png_medium_top_10_webdesign_eda46f3d0a.png","hash":"medium_top_10_webdesign_eda46f3d0a","mime":"image/png","name":"medium_top-10-webdesign.png","path":null,"size":601.23,"width":750,"height":422},"thumbnail":{"ext":".png","url":"https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/thumbnail_top_10_webdesign_eda46f3d0a/thumbnail_top-10-webdesign.png_thumbnail_top_10_webdesign_eda46f3d0a.png","hash":"thumbnail_top_10_webdesign_eda46f3d0a","mime":"image/png","name":"thumbnail_top-10-webdesign.png","path":null,"size":71.05,"width":245,"height":138}},"hash":"top_10_webdesign_eda46f3d0a","ext":".png","mime":"image/png","size":663.55,"url":"https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/top_10_webdesign_eda46f3d0a/top-10-webdesign.png_top_10_webdesign_eda46f3d0a.png","previewUrl":null,"provider":"google-cloud-storage","provider_metadata":null,"created_by":1,"updated_by":1,"created_at":"2020-10-05T10:57:40.237Z","updated_at":"2020-10-05T10:57:40.284Z"}},{"id":2,"overskrift":"Forskjellen mellom webdesign og webutvikling","ingress":"Webdesign og webutvikling er to begreper som ofte blir brukt om hverandre. Disse begrepene er dog veldig forskjellig. La oss ta en kjapp titt på forskjellene.","user":null,"innhold":"## Webdesign\nWebdesign handler om det visuelle. Vinduet på nettsiden. Det er dette dine besøkende ser og beveger seg rundt i.\n\nWebdesignet handler om fargene, elementene, og størrelsen på elementene. Designet handler om hvilke skrifttyper som passer til hverandre. Designet handler om hvilke knapper som passer til resten av elementene. Ideen bak web design er å gjøre nettsiden vakker å se på, samt enkel å bruke. \n\nWebdesign handler ofte ikke om å gjøre nettsidene så 'flashy' og kreativ som mulig. Det er viktig å finne balansen mellom det artistiske preget og brukeropplevelsen.\n\nBrukeropplevelsen (UX, User Experience) er veldig viktig. Hvordan er nettsiden å bruke? Er den logisk lagt opp, slik at de besøkende lett finner frem? Har du opplevd å bruke en nettside eller et dataprogram, og bare skjønt hvordan du finner frem og bruker det? Det er dette som er god brukeropplevelse, og det er vel så viktig som flotte farger.\n\n### Hva er UX design?\n\nUX design har blitt et eget spesialfelt innen webdesign, på grunn av viktigheten som ligger bak. UX design handler rett og slett om å designe nettsidens brukeropplevelse. \n\nFor eksempel kan en webdesigner velge å ha alle skrifter på nettsiden i en lys grå farge, fordi det ser vakkert ut. Det kan dog hende UX designeren sier 'nei, dette er for vanskelig for brukerne av nettsiden å lese. Vi må bruke en mørkere farge på skriften, slik at skriften blir tydeligere. Her vil den lysere skriften gi en dårligere brukeropplevelse.'\n\nEnden av visa er at både design og brukeropplevelse må legges til grunn når en ny nettside utvikles. Det er viktig å finne riktig balanse.\n

\n\n## Webutvikling\nWebutvikling utføres av utviklere. De er utviklerne som får nettsiden til å fungere som en nettside, ved hjelp av programmering. En nettside med masse funksjonalitet, for eksempel Facebook, er i bunn og grunn et dataprogram som kjøres i nettleseren. Hundrevis av utviklere har programmert sammen for å utvikle Facebook slik vi kjenner det i dag.\n\nWebutviklerne er sjeldent like interesserte i design som en webdesigner er. Det som ofte interesserer en webutvikler, er teknologien og koden som ligger bak nettsiden. Hvis en nettside oppleves treg, kan det være på grunn av dårlig programmering. Da trenger det ofte en utvikler med inngående forståelse av nettsider for å nøste opp i dette. \n\nEn webdesigner vil lage et bilde av hvordan nettsiden ser ut. Webutvikleren vil omgjøre ideen til realitet. Det er som forholdet mellom en arkitekt og en tømrer. I stedet for en tømrer som bruker hammer og spiker, vil en webutvikler programmere koder.\n\n### Koder, sier du?\nKoder er logiske instruksjoner en utvikler skriver til datamaskinen. La oss si at du logger inn på en nettside, og trykker på 'logg inn'-knappen. Når knappen trykkes, vil dataprogrammet bak nettsiden kontrollere om feltene er fylt ut riktig, og sjekke en database om brukeren eksisterer. Hvis brukeren eksisterer, sjekker dataprogrammet om passordet som er skrevet inn samsvarer med passordet lagret i databasen. Bare hvis passordet samsvarer, får du tilgang til resten av nettsiden. \n

\n## Avslutningsvis \nBåde design og utvikling er helt avgjørende for å lage en vakker nettside med god brukeropplevelse. Det er to fagfelt som går hånd i hånd. \n\nØnsker man en nettside proppet med masse funksjonalitet, trenger man drevne utviklere som skriver koder. Ønsker man en svært 'flashy' nettside med mindre funksjonalitet, vil majoriteten av arbeidet ligge hos web designeren.","created_by":{"id":1,"firstname":"Stephan","lastname":"Valois","username":null},"updated_by":{"id":1,"firstname":"Stephan","lastname":"Valois","username":null},"created_at":"2020-10-02T05:16:26.190Z","updated_at":"2020-10-02T05:16:26.221Z","coverfoto":{"id":12,"name":"bakgrunn.jpg","alternativeText":"hero forskjellen mellom webdesign og webutvikling","caption":"","width":600,"height":400,"formats":{"small":{"ext":".jpg","url":"https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/small_bakgrunn_05349a69a7/small_bakgrunn.jpg_small_bakgrunn_05349a69a7.jpg","hash":"small_bakgrunn_05349a69a7","mime":"image/jpeg","name":"small_bakgrunn.jpg","path":null,"size":38,"width":500,"height":333},"thumbnail":{"ext":".jpg","url":"https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/thumbnail_bakgrunn_05349a69a7/thumbnail_bakgrunn.jpg_thumbnail_bakgrunn_05349a69a7.jpg","hash":"thumbnail_bakgrunn_05349a69a7","mime":"image/jpeg","name":"thumbnail_bakgrunn.jpg","path":null,"size":9.44,"width":234,"height":156}},"hash":"bakgrunn_05349a69a7","ext":".jpg","mime":"image/jpeg","size":51.37,"url":"https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/bakgrunn_05349a69a7/bakgrunn.jpg_bakgrunn_05349a69a7.jpg","previewUrl":null,"provider":"google-cloud-storage","provider_metadata":null,"created_by":1,"updated_by":1,"created_at":"2020-10-02T04:39:15.598Z","updated_at":"2020-10-04T06:28:22.291Z"}},{"id":1,"overskrift":"5 sikre tegn på at nettsiden er utdatert","ingress":"Finn ut om det er på tide å oppdatere din nettside.","user":null,"innhold":"## 1. Nettsiden er visuelt utdatert\n\nEn nettside kan sees på litt som en blind date. Førsteinntrykk er svært viktig.\nDen besøkende kommer trolig ikke til å trykke rundt på siden hvis den ikke gir et godt inntrykk, visuelt sett.\nEn utdatert nettside kan i verste fall virke useriøs. Dette kan føre til at bedriften din går glipp av gode leads.\n\nEn utdatert nettside gir inntrykk av at du ikke henger med i trendene. Det er vanskelig å vise seg som en leder\ni feltet ditt, hvis nettsiden ikke henger med.\n\n![espn.png](https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/espn_bc43f381a4/espn.png_espn_bc43f381a4.png)\n\nSer nettsiden din slik ut, er det nok på tide å oppgradere :-)\n
\n
\n## 2. Nettsiden er vanskelig å navigere i\nBesøkende ønsker å finne frem raskt. De kom tross alt til nettstedet ditt av en grunn.\nHvis de ikke klarer å navigere seg frem til informasjonen de søker, er sjansen stor for at\nde forsøker lykken et annet sted.\n\nI tillegg kan Google ha problemer med å navigere seg rundt på nettsiden din. Dette vil resultere i lavere søketreff\nenn hva du ellers ville fått - med en godt navigerbar meny.\n\nGjeldende trender er en navigasjonslinje i toppen av nettsiden, med få undermenyer. \nHvis de besøkende ikke finner en slik navigasjonslinje, er det ikke sikkert de ønsker å bruke mer tid på å finne frem.\n\n![rotete-nettside.jpg](https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/rotete_nettside_ca4fa00904/rotete-nettside.jpg_rotete_nettside_ca4fa00904.jpg)\n\nDette er en visuelt stilig nettside, men ikke veldig navigerbar.\n\n
\n\n## 3. Nettsiden er ikke responsivt\n\nMed responsivt menes tilpasset til mobil. I dag har de aller fleste av oss en smarttelefon i lomma. \nAlle nettsidene vi besøker på mobilen må være tilpasset mobil, ellers blir det svært krevende å navigere seg rundt på disse små enhetene. Alt på skjermen vil oppleves veldig smått. Den besøkende vil ha et behov for å zoome inn for å se noe. Dette vil gi en elendig brukeropplevelse, og den besøkende vil raskt være på sin vei.\n
\n
\n\n## 4. Nettsiden vises ikke i Google søk\nGoogle er kongen av søkemotorene. Det er den aller viktigste søkemotoren å ha gode treff i. Hvis folk er ute etter informasjon, men usikker på hvor de finner den, så googler de. Derfor er det viktig at din nettside når så høyt opp på søkeresultatene som mulig. \n\nHvis Nettsiden ikke gjør det bra i Google søk, bør den trolig oppdateres.\nGoogle loggfører også hvor ofte en nettside oppdateres. Om nettsiden blir sjeldent oppdatert, kan Google anse nettsiden som død, og ikke vise nettsiden som et relevant søketreff.\n

\n\n\n## 5. Nettsiden tar lang tid å laste inn\nOppmerksomhetsvinduet til et menneske er ofte ikke lengre enn 8 sekunder. Dette betyr at du har 8 sekunder på å fange oppmerksomheten til den besøkende. Hvis nettsiden er for treg, kan du være sikker på at den besøkende forlater nettsiden og forsøker lykken sin en annen plass.\n\nÅrsaken til at et nettsted er tregt, bunner ofte i trege servere eller et dårlig utviklet nettsted.\n

\n\n## Er nettsiden din utdatert? \nHvis nettsiden din har noen av problemene nevnt over, er det trolig på tide å restaurere eller bygge et nytt nettsted. Forsøk å gå i gjennom punktene over, og se hvor problemene på din nettside ligger. Hva mangler? Hva kan bli forbedret? En nettside er et levende dokument, som krever å bli oppdatert med jevne mellomrom. \n\nDu trenger ikke sitte med alle svarene, men å evaluere nettsiden din kan ta deg et steg nærmere å nå forretningsmålene dine.\n\nTrenger du en evaluering av nettstedet ditt?\nTa kontakt med oss. Vi er tilgjengelige 24 timer i døgnet for å bistå deg.","created_by":{"id":1,"firstname":"Stephan","lastname":"Valois","username":null},"updated_by":{"id":1,"firstname":"Stephan","lastname":"Valois","username":null},"created_at":"2020-09-28T18:51:56.805Z","updated_at":"2020-09-30T16:33:37.540Z","coverfoto":{"id":10,"name":"gammel.png","alternativeText":"gammelt trenger å oppdateres","caption":"","width":700,"height":394,"formats":{"small":{"ext":".png","url":"https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/small_gammel_f116567893/small_gammel.png_small_gammel_f116567893.png","hash":"small_gammel_f116567893","mime":"image/png","name":"small_gammel.png","path":null,"size":146.05,"width":500,"height":281},"thumbnail":{"ext":".png","url":"https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/thumbnail_gammel_f116567893/thumbnail_gammel.png_thumbnail_gammel_f116567893.png","hash":"thumbnail_gammel_f116567893","mime":"image/png","name":"thumbnail_gammel.png","path":null,"size":36.4,"width":245,"height":138}},"hash":"gammel_f116567893","ext":".png","mime":"image/png","size":260.99,"url":"https://storage.googleapis.com/devalo_bucket/gammel_f116567893/gammel.png_gammel_f116567893.png","previewUrl":null,"provider":"google-cloud-storage","provider_metadata":null,"created_by":1,"updated_by":1,"created_at":"2020-09-29T08:57:05.954Z","updated_at":"2020-10-04T06:27:22.748Z"}}],"url":""},"__N_SSG":true}