Topp 10 tips til en bedre nettside i 2020

Finn ut hvilke grep du kan gjøre for at nettsiden din skal bli enda bedre

#1 Ha en klar Call To Action (CTA)

Du har fått en ny besøkende til nettsiden din. Flott! Nå er spørsmålet, hva ønsker du ut av besøket? Her kan det være lurt å velge en hoved CTA. Er det en spesiell tjeneste eller produkt du leverer? Ha det i klartekst hvordan de kan få mer informasjon. Stor skrift, sentrert i hovedbildet, med en knapp de besøkende kan trykke på for å komme til riktig side.

#2 Gjør det enkelt

Når besøkende kommer på nettsiden din, er det ofte for å finne informasjon om dine tjenester eller produkter. Du bør gjøre det så enkelt som overhodet mulig for de å finne tak i informasjonen de er på utkikk etter.

Eksempelvis: Når du lager menyen din, bruk ord om "Forside, tjenester, om oss, kontakt oss" osv. Har du en blogg, skriver du blogg i menyen. Hvis du skriver noe som "Mine daglige tanker om livet, slik jeg ser det" Er det slettes ikke sikkert at de besøkende forstår hva lenken er til. Sørg for at dine besøkende forstår hvordan de finner informasjonen. Finner de den ikke, vil de forlate siden og forsøke lykken et annet sted.

#3 Hold deg til samme stil

Med stil menes utseende. En nettside består av flere sider. Sørg for at sidene tilhører til hverandre designmessig. Farger, skrifttyper, skriftstørrelser og lignende. Har du mye forskjellig på tvers av sidene dine, kan de besøkende oppfatte det som useriøst eller usikkert.

#4 Enkel å navigere i

Meny på toppen. Meny i bunnen. Hvis meningen med nettsiden din er å selge tjenester eller produkter, er det svært viktig at nettsiden er enkel å navigere i.

Eksempelvis er det noen som ønsker menyikonet med tre streker (hamburgermenyen). Dette er en meny som er forbeholdt enheter med små skjermer. Ikke bruk dette på en nettside tilpasset vanlige dataskjermer. Det medfører at dine besøkende må bruke et ekstra klikk kun for å se innholdet av menyen. Gjør det så enkelt som mulig for de besøkende.

#5 Bruk søkeord

Det er viktig at både dine besøkende og Google skjønner hva sidene dine er til. Det vil gjøre det lettere for Google å anbefale nettsiden din, til en som googler etter informasjon.

Eksempelvis: har du en side på nettsiden som handler om "om oss", ikke skriv "Om oss" i overskriften (h1). Det er ingen på jakt etter tjenestene dine som kommer til å google "om oss" for å finne deg.

Jobber du for eksempel som bryllupsfotograf, kan du heller skrive "Om Oslos #1 bryllupsfotograf".

#6 Lett å finne kontaktinfo

Den desidert viktigste plassen å ha lenken til kontaktsiden din er i menyen, høyre øvre hjørne. Her er det ingen unntak. Det er viktig at den er helt til høyre i menyen, da dette er området de besøkende er vant til å finne den.

Hvis en besøkende ikke finner ut hvordan de kontakter deg, kan du være sikker på at de prøver lykken sin en annen plass.

#7 Så få klikk som mulig

Sørg for at de besøkende finner frem på nettsiden din på en enklest mulig måte, og med så få klikk som mulig. Hvis man må trykke igjennom 14 menyer og 6 sider for å komme frem til tjenestene eller kontaktinformasjonen din, er sjansen stor for at de besøkende går til en konkurrent i stedet.

#8 Nettsiden er ikke laget til deg selv

Husk at nettsiden er laget til dine potensielle kunder, og ikke til deg. De ønsker å finne informasjon om produktene og tjenestene dine, og nettsiden bør være lagt frem på en flott og smakfull måte.

Så hvis du synes sebrastripet rosa med gule polkadotter er det fineste i verden - gjør oss alle den tjenesten, og hold det unna nettsiden din.

#9 Sørg for at nettsiden er kjapp

Noe av det mest irriterende som finnes, er å vente på at en nettside skal lastes inn. Når man er på utkikk etter informasjon, ønsker man svar kjapt. Hvis nettsiden din tar lang tid å laste inn, er sjansen stor for at de besøkende søker informasjon et annet sted.

Grunner til trege nettsider kan være så mangt. Det kan være alt fra store bilder, treg backendserver, dårlig programmering, store JavaScript-filter. Uansett hva som er grunnen, er det viktig å nøste opp i dette, og få den til å laste inn så raskt som mulig.

#10 Mobiltilpasset

Det er ufattelig mange mobile enheter der ute, og folk søker ofte informasjon når de er på farten. Det betyr at nettsiden din må være tilpasset disse knøttsmå skjermene. Hvis du forsøker å åpne opp en nettside som ikke er mobiltilpasset på mobilen din, vil alt være bittesmått, og du må zoome inn for å få med deg informasjonen. Dette gir en elendig brukeropplevelse da det oppleves slitsomt for de besøkende. Sørg for at nettsiden din virker på både dataskjerm og mobilskjerm.

Skrevet av Stephan Valois October 5, 2020

Kontakt oss

Bruk skjemaet under for å kontakte oss. Vi gleder oss til å bli kjent med deg, din organisasjon, og hvordan vi kan hjelpe deg til mer suksess

954 14 221